Forum for Norsk Solenergiforening

Solenergi, solvarme, energiteknologi, studenter, medlemmer.
Dato/klokkeslett: 09 Sep 2010, 05:24

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Subsidier
InnleggSkrevet: 02 Mar 2010, 01:09 
Avlogget

Har ikke tid til å gå i detaljer akkurat nå, men jeg mener subsidier er bra. Subsidier er det som får teknologier over "lønnsomhetskneika" mye raskere enn om de må gå hele veien selv. Tyskland subsidierte, og vips sparket de Norges rompe som solcelleland selv om det faktisk ikke er så overdrevent mye bedre solforhold i Tyskland (ikke i forhold til f.eks. spania eller enda lenger sør).

Men nå kutter Tyskland subsidiene og (jeg tror det var) Spania fjernet sine på dagen. Dette er natruligvis urteit. Selvfølgelig skal man fjerne subsidiene når teknologien er såpass langt forbi fortjenestepunktet at den fint overlever på egenhånd, men å bare plutselig kutte alt på dagen er like dumt som å støtte masse biodieselanlegg den ene dagen og så avgiftsbelegge det neste dag. (som også er teit)

Topp

Innleggets emne: Re: Subsidier
InnleggSkrevet: 08 Mar 2010, 10:46 
Avlogget

Subsidier er perfekt for å jumpstarte ting. Med mindre det går som med vindmøllene: Først får de mange millioner for å forske og bygge, så har de for lite og så får de mer og så plutselig stopper prosjektet grunnet pengemangel... det var kortversjonen av en artikkel jeg leste i tekna.

Jeg trodde Tyskland skulle ta bort subsidiene sakt men sikkert helt til markedet klarer seg selv?

Topp

InnleggSkrevet: 08 Mar 2010, 10:55 
Avlogget

Ja, Tyskland skulle alltid senke subsidiene sine over tid så det var alle klar over. Men kutt i subsidier pluss finanskrise er ikke alltid en veldig god kombinasjon for teknologier som ikke er markedsdyktige på egenhånd enda. Det er også mulig at Tyskland kuttet mer enn planlagt, det vet jeg ikke.

Topp

InnleggSkrevet: 09 Mar 2010, 23:49 
Avlogget

I USA (tror det er Wisconsin) har et par vindmølleparker så vidt begynt å bli marginalt lønnsomme. Allerede forsøker politikerne (eller kanskje helst kullkraft-lobbyen) å få innført skatt på vindkraft.

Topp

Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 4 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter: